torstai 31. maaliskuuta 2011

Jännitystä ilmassa

Pari päivää sitten kolleega vinkkasi työpaikan ilmoitustaulun ilmoitukseen jossa mainostettiin huhtikuussa starttaavaa juoksukoulua. Kuin tilauksesta;) Pistin heti ilmoittautumisen menemään 10km/aloittelijaryhmään ja vastausta nyt odottelen tulisilla hiilillä. Löytyykö riittävästi osallistujia juoksukouluun, jotta ryhmät toteutuvat?Nyt kaikki siis peukut pystyyn!

Olen käynyt parina iltana tällä viikolla kahvakuulatunnilla. Kyllä se on rankkaa! Kuukauden takainen peruskurssi oli lasten leikkiä näihin 'oikeisiin' tunteihin verrattuna! Viimeksi olin vahingosta viisastuneena ajoissa jonottamassa tunnille ja varmistin, että saan 4kg:n kuulan myös käyttööni. Koko tuntia en pysty 8kg:lla (naisten aloituspaino!) millään vielä vetämään. Huh huh! Kyllä oli rankkaa, mutta ei liian - tunsi todella tehneensä jotain rapakunnon kohottamiseksi!

Ai niin, en ole tainnut kauheasti painonhallintaa kommentoida.. Tällä hetkellä lähes 10 viikkoa takana ja tulos on -7.8kg! Eli oikein LOISTAVAA, MAHTAVAA, IHANAA!!! Kesää kohti ja uudet/vanhat vaatteet saa käyttöön kaapista;) Hienoa;)

sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Ei välitilaa... vaan täysillä!

Postiluukusta kolahti tällä viikolla kaksi mieluista pakettia: kirjat Matkalla maratonille - kaikki juoksusta (Docendo sports) ja (Suomen Urheiluliitto) Juoksukoulu - opi juoksemaan neljässä viikossa. Maratonkirja ei ehkä ole ihan ajankohtainen mutta se oli mieluisin Juoksija-lehden tilaajalahjavaihtoehdoista. Juoksukoulukirja taas on ollut ostoslistalla vähän aikaa ja hommasin sen, kun totesin, että lähialueilla järjestettävien juoksukoulujen aikataulut eivät sovi minulle.

Juoksukoulukirja vaikuttaa pikaselailulla todella hyvältä! Maanläheinen ja ymmärrettävä kirja, joka selittää aloittelijalle välineet, venyttelyn, harjoittelun, ravinnon ja  kaiken mahdollisen mitä tarvitsee tietää! Siihen paneudun kyllä pikkuhiljaa. Maratonkirja on jäänyt varjoon ja taustalle, en taida vielä koskea siihen.

Ostin viime viikonloppuna innoissani 30€:lla ovh. 150€ adidaksen juoksukengät. Juoksukoulukirjasta selvisi, miksi meno lenkin loppua kohden tuntui hieman epämiellyttävälle - kengät ovat 1/4numeroa liian pienet;((( voihan....! No, kävellessä jne. arkiliikunnassa niitä varmaankin voi käyttää ihan ok. Ehdin jo riemuita, että KERRANKIN alehyllystä löytyi jotain minullekin;)

Panostusta jalkojen hyvinvointiin
Hommasin itselleni viikko sitten myös Foot Balance -pohjalliset. Ajatus lähti siitä, että minulle on välillä tullut penikkataudin oireita, jotka ovat todella kivuliaita ja toipuminen kestää aika kauan. Sen lisäksi ylipainon ja lisääntyneen liikunnan yhdistelmä voi olla aika rankka nimenomaan polville, jotka ovat myös joskus vihoitelleet.. Haluan ennaltaehkäistä mahdollisia kiputiloja ja korjata jalan asentoa. Kävelin lähimpään Intersportiin, kävin jalka-analyysissä ja vartissa minulla oli lenkkareissa omat, yksilölliset pohjalliset. Sen lisäksi sähköpostiini kilahti henkilökohtainen jalka-analyysini pdf:nä. Sain analyysin aikana paljon tietoa ja hyviä harjoitteita! Todella hyvää palvelua! Olen nyt viikon ajan pitänyt pohjallisia työmatkoilla (vähän kävely) ja yhdellä 50 min. lenkillä juoksukengissä. Myyjä neuvoi aloittamaan vähän kerrallaan uusien pohjallisien kanssa. Hyvältä tuntuvat, eikä ongelmia ole ollut;)

Analyysistä selvisi mm.:
- jalan tyyppi: ylipronaatio. Jalkaterä kiertyy ylikorostuneesti sisäänpäin. Tämä virheasento muuttaa kehon liikemallia ja voi aiheuttaa kipua, pehmutosakudosten (jänteet, nivelsiteet ja -pussit) vaurioita ja nivelpintojen kulumista jalkaterässä, nilkassa, säärissä, polvissa, lonkissa ja alaseälssä. Ylipronaatio on jalan yleisin virheasento.
- laskeutunut holvikaari. tämä on kuulema tyypillistä raskaana olleille naisille. Laskeutunut holvikaari saattaa johtaa jalkaterän ja nilkan virheasentoon.
=> Dynaamiset Footbalance-pohjalliset aktivoivat kaaren toimintaa ja ennaltaehkäisevät holvikaarien laskeutumista edelleen.
=> Räätälöidyt Footbalance-pohjalliset auttavat palauttamaan jalan oikeanlaisen askelluksen. Lisäksi pohjallisten säännöllinen käyttö tehostaa liikuntasuoritusta, ennaltaehkäisee urheiluvammojen syntyä ja ävhnetää mahdollisia kipuja kehon eri osissa.
.. ja paljon muuta...

Minulla on aivan oikeanlaiset kävely- ja juoksukengät, ylipronaatiotuetut lenkkarit. Hommasin vain yhdet pohjalliset, joten vaihtelen niitä eri kenkiin tarpeen mukaan.


perjantai 25. maaliskuuta 2011

Askel lentää...

Pohdin viimeksi, että mitähän se puntari viikonlopun jälkeen näyttääkään.. Viimeisimmästä kirjoituksestani paino on pudonnut 1.7kg! Eli nyt on n. 6.5kg yhteensä sulanut tammikuun puolesta välistä tähän päivään;) Mahtavaa!! Vaatekaapista alkaa pikkuhiljaa löytyä lisää päällepantavaa ja sekös tuntuu hienolta!

Nyt olen ihan koukussa http://www.motiontraxx.com/ :iin! Viikon sisällä olen ladannut iPodiini ahkerasti erilaisia ohjelmia: 30 - 50 min. kestäviä intervalliharjoituksia. Valmentaja on sopivasti kannustava mutta ei pölötä koko ajan ja selkeästi minulle sopii se, että joku sanoo 'RUN!', 'WALK!' ! Mikä kuitenkin on ehdottoman parasta, ja mitä olen työpaikallakin hehkuttanut jokaiselle joka jaksaa kuunnella, on se, että musiikin rytmi on juuri oikea! Askel tuntuu suorastaan lentävän, juoksu kulkee ja tuntuu, että jaksan paremmin. Meno ei ole 'puurtamista' vaan hauskaa ja aika menee siivillä! Eli, voin suositella kenelle tahansa juoksuharrastusta aloittelevalle - miksei kokeneemmallekin konkarille. Ohjelmia on lähes sata, joista valita!

Olen viime viikkojen aikana myös aktivoitunut salilla ja ryhmäliikuntatunneilla. Bodypump on aina ollut yksi lemppareistani, varsinkin koska salilla punttitreeni ei ole suosikkitouhuni..

Taskussa lenkillä kulkee iPodin lisäksi myös askelmittari. Olen toistaiseksi ollut hieman pettynyt sen lukemiin ja miettinyt, olenko onnistunut laittamaan asetukset väärin.. tai sitten yksinkertaisesti luulen lenkkieni olevan pidempiä kuin ne oikeasti ovatkaan - helppo yhtälö? No, varmasti, kun juoksukunto kasvaa, niin sitten myös matkakin lisääntyy! Sitä odotellessa...;)

sunnuntai 13. maaliskuuta 2011

Viikot vierivät.. periksi ei anneta!

Puntaripäivä tulossa
Huomenna (maanantaina) on viikottainen puntaripäiväni. Matkan varrella puntari on välillä käynyt plussalla, välillä miinuksella. Koska teen koko ajan töitä samalla tavalla, luotan siihen, että nuo heilahtelut pitkällä aikavälillä tasaantuvat. Täytyy kyllä myöntää, että plussa puntarin lukemissa vetää mielen hetkellisesti pohjalukemiin! "Eikö kovalla työlläni ole merkitystä?" Ehkä pitäisi siirtää puntaripäivä esim. torstaihin, niin viikonlopun mahdolliset herkuttelut eivät vaikuttaisi tulokseen vaan ehtisivät tasaantua viikon aikana.

Kaiken kaikkiaan tammikuun alusta olen karistanut reilut 5 kg pois, ilman mitään poppaskonsteja! Otin käyttöön ruokapäiväkirjan ja viime viikkoina olen myös lisännyt liikuntaa. Tavoitteeni onkin, että löydän tasapainon arjen, työn, perheen, liikunnan ja ravinnon kanssa siten, että siitä tulee realistinen ja pysyvä tapa toimia ja elää. En ole elänyt mitään kitukuuria ja kaikki on sujunut "helposti". En halua kuuria joka alkaa ja loppuu, vaan tavan pitää itseni kunnossa ja parantaa elämänlaatuani - pysyvästi!

Uusia lajeja ja HURRAA!
Viikko sitten kävin kahvakuulakurssin. Kahden tunnin aikana käytiin ensin tekniikkaa, perusliikkeet ja -sarjat läpi ja vedettiin "oikea" tunti läpi. Naisten "aloituspaino" 8 kg jäi osakseni, koska ryntäsin saliin viime minuutilla ja vain niitä oli jäljellä. Raskashan se oli, mutta aloin kurssin edetessä uskoa ohjaajaa, kun hän sanoi, että painavammalla painolla oppii paremmin liikeradat ja tekniikan. Loppua kohti vapautui 4kg kahvakuula jonka innokkaasti otin käyttöön mutta se heilui holtittomasti keveytensä vuoksi. Eli, uskokaa vain naiset ohjaajaa ja ottakaa heti kättelyssä isompi paino käyttöön! Hieno laji, näin ensikertalaisenkin mielestä!

Tämän viikon hurraa-hetki koitti eilen, kun ennen bodypump-tuntia ehdin juoksumatolle lämmittelemään. Ensin kävelin rivakasti (6 km/h) 4 minuuttia ja sen jälkeen siirryin juoksuun (7.5km/h) jota jaksoin jatkaa putkeen 11 min! HURRAAA!!!! Tuntui jopa, että piti lopettaa kesken, kun ihmiset alkoivat siirtyä pump-saliin. Siis aivan mieletöntä! Pari viikkoa sitten 1-2 minuutin juoksu sai keuhkoissa polttavan tunteen aikaan ja veren maun suuhun ja nyt pystyin juoksemaan yhtäjaksoisesti 11min. Uskomatonta, miten nopeasti oikeasti pystyy kehittymään!

Juoksumatto sopii minulle hyvin, sillä siitä näkyy selkeästi nopeus ja matka mikä selvästikin motivoi minua pistämään töppöstä toisen eteen. Vaikka odotankin lumien sulamista ja sitä, että voin siirtyä ulos juoksemaan, mietityttää vähän, että mitähän siitä tulee.. Lähiympäristössäni ei ole selkeästi merkittyjä reittejä, joten matka ja nopeus on täysin oman arvioinnin varassa. Kai siinäkin kehittyy kun pääsee juoksemisessa sille tasolle, että ei enää mieti perusasioita kuten hengittämistä;)

Musiikki liikuttaa
Löysin netistä ilmaisia iPodiin ladattavia juoksuintervalliharjoituksia  http://www.motiontraxx.com/. Musiikki on ihan ok, mutta 'valmentajan' selostuksia en jaksaisi kuunnella. No, latasin eripituisia ohjelmia pari kappaletta iPodiini, katsotaan milloin niitä tulee kokeiltua.