perjantai 8. maaliskuuta 2013

Ihanaa Naistenpäivää ja kokemuksia Bailamamasta


Hyvää Naistenpäivää ihanaiset;)!!


Eilen, Naistenpäivän aattona, oli Bailamama-tuntien ensi-ilta salillani ja pääsin Bailamaman kehittäjien fysioterapeutti Maija Kiljusen ja kätilö Emilia Ekin vetämälle tunnille!

Molempien raskauksien aikana neuvolasta muistuteltiin lantionpohjalihasten harjoittamisen tärkeydestä. Tiedon ja ohjeiden puutteesta en siis voi ketään syyttää.. mutta kun se niiden jumppaaminen on niiiiin tylsää! Myönnettäköön, että olen pari kertaa kokeillut ja sitten se on jäänyt. [X] ruksi seinään, tehty.

Elämäni ensimmäinen oksennustauti esikoisen ollessa kolmevuotias paljasti karun totuuden. Köh.. Ei sitten olleetkaan NE lihakset niin hyvässä kunnossa kuin luulin. Toinen herätys tuli jokunen viikko kuopuksen syntymän jälkeen kun yskin kolmisen viikkoa vastasyntynyt sylissä hytkyen.

Nämäkään kokemukset eivät hetkellisestä harmituksesta huolimatta saaneet minua aloittamaan näiden näkymättömien lantionpohjalihasten säännöllistä jumppaamista. Ja faktahan on, että kun ikää tulee lisää, tilanne ei suinkaan helpotu, vaan...

Pari viikkoa sitten Puoli seitsemän -ohjelmassa vietettiin seksiviikkoa ja yksi juttu käsitteli "ilolihasten" harjoittamista. Bailamama-osioon pääset hyppäämällä kohtaan 20:40;)
http://areena.yle.fi/tv/1802672 (jostain syystä en pysty linkittämään kuvasta videoon??)

Tämä videopätkä ei todellakaan tee tunnille oikeutta! Tunti oli hauska, tanssillinen ja välillä vauhdikaskin (mistä tykkään!) vaikka koko ajan tehtiin lihaskuntoa ja pari sykkeen kohotustakin! Tunti jää kyllä minun harjoituskalenteriini vakkariksi;)!

Kehittäjien tuntikuvauksesta: Bailamama-tunneilla harjoitellaan kestovoimaa, nopeusvoimaa ja maksimivoimaa sen takia, että niitä tarvitaan erilaisissa elämäntilanteissa. Nopeusvoimaa tarvitaan nauraessa ja aivastaessa. Maksimivoimaa tarvitaan painavien esineiden nostoissa ja ylösnoustessa. Kestovoimaa tarvitaan virtsanpidätykseen.

Yhteenvetoa salilla pidetystä luennosta:
Lantionpohjan lihakset muodostavat tukevan pohjan vartalolle. Lihaksiston tehtävänä on toimia tukena sisäelimille ja kannatella virtsarakkoa, kohtua ja peräsuolta, turvata virtsan ja ulosteen pidätyskyky sekä osaltaan tukea selkärankaa pitämällä yllä vatsaontelon painetta. Lantionpohjanlihaksilla on myös tärkeä vaikutus seksuaalisissa toiminnoissa. Heikentyneet lantionpohjan lihakset aiheuttavat monenlaisia toimintahäiriöitä esim. pidätyskyvyssä, jotka puolestaan merkittävästi voivat rajoittaa ihmisen normaalia elämää.

Onko lantionpohjasi kunnossa?
Milloin lihakset ovat riittävän hyvässä kunnossa? Lantionpohja on tarpeeksi vahva, kun kykenet tekemään päivän päätteeksi seisten 20 - 25 noin 6 - 8 sekunnin mittaista maksimaalista supistusta muutaman sekunnin tauoilla sekä 4 - 5 30 sekunnin kevyempää supistusta yhtä pitkillä tauoilla.

Varmista myös, että lantionpohja jännittyy itsestään esimerkiksi aivastaessa, tavaroita nostaessa ja urheillessa. Tällöin lantionpohja on vahva ja kestävä. Se jännittyy yllättävässäkin rasituksessa ja kestää pitkäkestoisen paineen. Lantionpohjan lihasten kuntoa on kuitenkin pidettävä yllä koko eliniän.
Lähde: kuntoplus.fi

Lisää aiheesta:
Bailamama Yle Akuutissa syksyllä 2012, lue lisää.
Unohdetut lantionpohjalihakset kuntoon! -Kotijumppaohjeet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Kokemuksia? Puolesta? Vastaan?