sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Tavoitetta kohti!


Vuotta 2013 on eletty kohta viikon verran. Tavoite ja toimintasuunnitelma sen saavuttamiseksi ovat nyt valmiit!

Paljastan julkisesti päätavoitteeni vuodelle 2013: Voin kokonaisvaltaisesti hyvin ja olen pysyvästi 25 kg kevyempi 31.12.2013 mennessä terveellisen ruokavalion ja liikunnan avulla.


Huh! Nyt se on sanottu ääneen! Painonpudotus on siis päätavoitteeni ja se pitää sisällään välitavoitteita liittyen elämänhallintaan ja käytännöntoteutukseen. Blogini kirjoituksissa tulee siis näkymään runsaasti treeni- ja ruokavaliopostauksia vauva-arjen keskellä;)

Projektini kunniaksi on aika pistää pystyyn arvonta! Julkaisen huomisaamuna osallistumisohjeet ja paljastan hyvinvointiin liittyvän palkinnon;) Stay tuned!

Vuoden 2011 ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana pudotin painoa 20 kg terveellisen ruokavalion ja liikunnan avulla. Avainasemassa tässä oli ensimmäistä kertaa elämässäni löytämäni juoksuharjoittelu! Kuten blogini kuvauksessa (Elämänlanka) kirjoitinkin: minulla on kokemusta ja onnistumisia painonpudottamisessa, mutta painonhallinnassa ei. Vuoden 2013 aikana selätän tuon mörön!

Superdieetti?
Mainitsin aikaisemmassa postauksessani "superdieetin", mutta siitä ei kirjaimellisesti ole kyse. Tarkoitukseni on syödä terveellisesti ja liikkua, ei vetää itseäni piippuun millään nälkäkurkiruokavaliolla, mikä voi olla ensimmäinen mielikuva kun kuulee sanan "superdieetti". Minulle "superdieetti" on siis ennemminkin projektinimi ja näkyy postausten tunnisteena mikä helpottaa v.2013 postausten löytämistä jatkossa.


Oletko sinä tehnyt uuden vuoden lupauksia?

Entä konkreettisia suunnitelmia? Tässä lyhyt vinkkilista, miten pääset alkuun:
1. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa, pienetkin muutokset vievät eteenpäin! Tänään on siis hyvä päivä aloittaa;) JIPPIIII!!!

2. Tee alkukartoitus: miten itse koet fyysisen, sosiaalisen ja henkisen hyvinvointisi. Mitä asioita (aikuisten) oikeasti haluat tällä hetkellä muuttaa? Miksi?

3. Visualisoi ja/tai kirjoita: tämän hetken tilanne ja tavoitetila. Miltä sinusta tuntuu nyt/kun olet tavoitteessasi? Miltä näytät nyt/kun olet saavuttanut tavoitteesi?

4. Mieti, mitkä ovat ne konkreettiset asiat, joiden täytyy muuttua päästäksesi tavoitteeseesi? Miten olet aikaisemmin onnistunut painonhallinnassa? Mitkä tekijät mahdollistivat sen?

5. Tee lyhyen ja pitkän ajan toimintasuunnitelma. (esim. päivittäin: säännölliset ruoka-ajat, lisää kasviksia /viikottain: kolme kertaa liikuntaa, yksi päivä jolloin voi herkutella, kuukausitasolla: kg-tavoitteet)

Mieti mitkä asiat kannustavat ja palkitsevat matkan varrella? Mitkä asiat motivoivat jatkamaan jos vastaan tulee haastava päivä/hetki?

Lainatakseni valmentaja Jillian Michaelsia (menaiset 1/13): "Kärsivällisyys, uutteruus ja peräänantamattomuus palkitaan lopulta onnistumisella. Meidän on tarkoitus tavoitella unelmiamme, kunnes saavutamme ne".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Kokemuksia? Puolesta? Vastaan?