keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Ruokavaliosta

Terveellisemmän ruokavalion noudattaminen ei ole temppu eikä mikään... Ainakaan, jos tyytyy 80% ajasta ja vähän vähempään prosenttilukuun tulosten osalta;)

Jo heti ensimmäisen viikon lopulla tuli vastaan tänka på; juhlat, joihin halusin ehdottomasti osallistua. Nyt näyttivät tähtien asennotkin olevan kohdallaan osallistumiseni puolesta, toisin kuin joulukuussa, jolloin sivu suun meni kolmet pikkujoulut ja omat synttärini joko oman tai perheen sairastelun vuoksi! Pitkin viikkoa puntaroin asiaa kantilta jos toiselta: olen nyt aloittanut onnistuneesti "uuden elämäni" ja toisaalta tämä oli ainutlaatuinen tilaisuus ja tukijoukotkin olivat asian puolesta (kukaan ei sairaana, tmvst show stopperia)... Niinpä päädyin siihen, että luovuin tiukkislinjastani perjantai-illaksi ja nautin jokusen (ei lasketa!) siiderin ja ihanaa intialaista ruokaa hyvässä seurassa. Onnistunut ilta venyi pitkälle aamuun, joten tämä kaikki tietenkin kostautui hieman lauantaina ja vähän sunnuntainakin mussuttelun muodossa, mutta silloin sentään suoriuduin esikoisen kanssa luistelemaan, joten siitä papukaijamerkki!

Täten myönnän siis lipsuneen terveellisistä teeseistäni jo alkumetreillä! Nyt minulla on siis 50 viikkoa aikaa korjata tilannetta! Onko koko yritykseni enää millään muotoa vakavasti otettava?!?

Luotan siihen, että vaikka nämä juhlat nyt tulivat huonoon ajankohtaan "uuden elämäni" suhteen, tulee vastaavia tilanteita elämässä vastaan jatkossakin. Tuskin muutun nunnaksi ja eristäydyn luostariin tulevaisuudessakaan, joten opetus tässä kai onkin se, miten tuolta juhlahumusta nousee taas takaisin arkeen.

Tässä yksikertaisuudessaan ja lyhykäisyydessään noudattamani perusperiaatteet ruoan suhteen, joita tästä eteenpäin noudatan tietenkin 100%:sti;)

Muutokset ruokavaliossa

1. Epäterveelliset herkut ja ruoat täysin pannaan ensimmäisiksi kahdeksi viikoksi (ensimmäisen viikon juhlien vuoksi pamahti viikko lisää!). Sen jälkeen yhtenä päivänä pieni herkuttelu sallittu kohtuudella. (Mikäli painossa ei ole tapahtunut muutoksia ensimmäisten kahden viikon aikana=> lisäviikko)

2. Leivän mussuttamiselle stop! Vauvan kanssa ollessani ateriat jäävät helposti väliin ja syön leipää sitten kun nälkä "yllättää". Voisinkin syödä leipää mielettömiä määriä...! Nyt, jos mahdollista, yritän elää ilman leipää ensimmäiset kaksi viikkoa. Terveellinen näkkileipä sallittu. Myös ruokailun säännöllisyyteen on panostettava, turhan usein huomaan myöhään iltapäivällä, etten ole syönyt aamiaisen jälkeen mitään.

3. Perusperiaatteet: monipuolisesti kasviksia, hedelmiä ja erilaisia proteiininlähteitä (kala, kana, kananmuna, raejuusto, maitorahka). Pastaa tai riisiä kohtuudella, täysjyvää sen terveellisyyden vuoksi.

4. En kiellä itseltäni minkään raaka-aineen tai ruoka-aineryhmän syömistä. Tiedämmehän me jo entuudestaan, että sitä, mitä kieltää itseltään tekee koko ajan mieli: "en syö karkkia. en syö karkkia. en syö karkkia..." muuttuu pian mielessä "karkkia, karkkia, karkkia"-mantraksi!

En varsinaisesti punnitse tai mittaa ruoka-aineita. Pyrin maltillisuuteen annoskoon kanssa ja noudattamaan suomalaista lautasmallia. Kun olen totutellut elämään ilman sokeria ja leipää, seuraan painon kehittymistä ja muokkaan sitten ruokavaliota sekä mietin punnitsemista ja mittaamista.
Tästä päivästä alkaen olen myös alkanut täyttää ruokapäiväkirjaa, jotta saan hieman säännöllisyyttä ruokailuuni enkä huomaamattani mussuttele turhanpäiväisyyksiä!

Olen itseasiassa harkinnut näiden kahden "sisäänajoviikon" jälkeen kokeilevani Jutan Superdieettiä "GoFatGo-ruokavaliota naisille, jotka haluavat polttaa läskiä"! Osittain nämä ajatukset kumpuavat viime viikonlopun aiheuttamasta laihdutusmorkkiksesta, mutta toisaalta järkisyy olisi se, etten imetä enää mutta olen vauvan kanssa kotona, joten minun on käytännössä helppo toteuttaa tällaista ruokavaliota. Töihin palattuani on omien eväiden kanssa puuhastelu haastavampaa, nyt tähän kokeiluun olisi oivallinen ajankohta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Kokemuksia? Puolesta? Vastaan?