keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Ruoka-asiaa ja haasteita

Painonpudottajana pyrin noudattamaan sellaista aikataulua ruokailujen suhteen, että syön noin kolmen, maksimissaan neljän, tunnin välein: aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Näin elimistö saa energiaa tasaisesti ja myös uskaltaa kuluttaa sitä tasaisesti. Tällä konstilla pitäisi myös välttyä ahmimiselta ja ähkyltä.

Olen nyt reilun viikon verran noudattanut soveltaen Fitfarmin netissäkin julkaisemaa proteiinivoittoista ruokavaliota. Tuo samainen ruokavalio on luettavissa pienin muutoksin mm. viimeisimmässä Fit-lehdessä ja tuntuu tulevan joka paikassa vastaan.

Valmiiden ohjeiden noudattaminen sopii minulle. Noudatan niitä yleensä pilkun tarkasti. Tällä kertaa sovellus tulee siitä, että en pysty syömään raejuusto puuron kanssa - se tuntuu lähes luonnonvastaiselta. Olen sitten päiväruoan (yleensä salaatti) yhteydessä syönyt raejuustoa sen edestä. Nyt, kun puntari värähti "vain" -800g, aion ottaa vielä tarkemman linjan ruokavalion suhteen: mittaan vaa'alla, en silmämääräisesti ja syön kullakin aterialla siihen kuuluvat osaset enkä muuttele niiden paikkoja.

Tunnustan...
Laihduttaja ei nälkää näe;)
Myönnän rehellisesti, että viime viikonloppuna nautiskelin pari (sokeritonta) Läkerol-askia;) mutta muuten ruokailu on pysynyt hyvin hanskassa!

Tämän kokeilun innoittamana ilmoittauduin 11.2. starttaavalle Superdieetille. Mielenkiinnolla odotan, mitä tuon 6 viikon Superdieetin aikana tapahtuu, kun mukaan mm. astuvat ammattilaisten laatimat treeniohjelmat;)

Haasteet
Säännöllisten ruoka-aikojen noudattaminen vauvan kanssa tuntuu tällä hetkellä yhdeltä suurimmista haasteistani. Jos elimistö ei saa ravintoa säännöllisesti, se lyö säästöliekin päälle ja varastoi kaiken mahdollisen pahojen päivien varalle. Toinen on liian vähäinen veden juominen! Jumpan yhteydessä ja sen jälkeen se muistuu hyvin mieleen, mutta kotona vauvan kanssa sekin helposti unohtuu.

Tyypillinen arkipäiväni
klo 7.30 Aamiainen: puuro, mehukeitto
klo 8.30 esikoinen eskariin
klo 9-10 lenkki tai klo 12.30-13.30 riippuen vauvan unista!
klo 9 tai 10 vauva syö 1. kiinteän ruokansa, joko ennen tai jälkeen aamulenkin
- parina aamuna viikossa käyn yleensä hoitamassa käytännön asioita tai ruokakaupassa, silloin joko lenkki myöhemmin iltapäivällä tai jumppa illalla.
klo 10.30 Välipala (hedelmä, tmvst.)
klo 13.30 Lounas
klo 14 vauvan syöttäminen ja valmistelut eskarireissua varten (vauva syö toki muulloinkin;) , nämä erikseen mainitsemani ovat painonhallintaani ja päivärutiiniin oleellisesti vaikuttavia hetkiä)
klo14.30 esikoisen hakumatkalle eskariin
klo 17.30 Päivällinen
klo 21 Iltapala (rahkaa, marjoja)
Kaikki yllämainitut ajat siis riippuvaisia vauvan yhteistyöhalusta ja päivästä, mutta tuossa raamit.

Tuntuu ihan äitiyslomalta, eikö totta?? Lomaa, todellakin;) Mutta samalla tämä on yksi täydellisimmistä mahdollisuuksistani taistella itseni takaisin normaalipainoon!

Ai miksikö?
Voitte kuvitella sen rumban, mikä alkaa, kun aikanaan palaan töihin: *vie pikkuinen päiväkotiin (tätä edeltää aamupala, pukeminen, yms. "nopeat" aamutoimet), tiputa isompi kouluun, mene töihin, ole virkeä ja tuottelias työpaikalla, hae isompi koulusta ja pikkuinen päiväkodista, käy ruokakaupassa, hoida ruokaa pöytään, vaate- ja varustehuoltoa, kaadu sänkyyn, valvo pienen yösyömiset/huutamiset/sairastelut* ja aloita sama aamulla uudestaan.

Ensimmäisten töihinpaluukuukausien aikana veikkaan, ettei ylimääräistä energiaa kauheasti riitä viikonloppulenkkejä lukuunottamatta - tämä niinkuin (inho)realistisena skenaariona. Aika jokatapauksessa on silloin kortilla, joten NYT on minun mahdollisuuteni!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Kokemuksia? Puolesta? Vastaan?