perjantai 18. tammikuuta 2013

Ajatus perjantaille

Vuosia sitten yksi silloisen työnantajani johtajista korosti sitä, että lisäresurssit eivät voi aina olla vastaus kaikkiin ongelmiin. Hän sanoi, että tekemällä niin, kuin olemme aina tehneet, tulemme saamaan myös aina saman lopputuloksen! Tarvittiin siis muutosta toimintatavoissa, jotta voitaisiin saavuttaa jotain, mihin emme olleet koskaan aiemmin pystyneet!

Työelämässä muutosketteryys, muutoshallinta ja muutosjohtaminen ovat olleet jo vuosia osa päivittäistä puhetta. Ihmisiltä odotetaan kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin salamannopeasti ja muuttua niiden vaatimalla tavalla. Aina tämä ei tietenkään ole mahdollista. Matka muutoksen vastustajasta sen puolesta puhujaksi voi olla pitkä tai lyhyt, riippuen omasta tilanteesta. Noissa hetkissä myös työ- ja henkilökohtainen minä sekoittuvat, sillä jos esimerkiksi kotiasiat painavat mieltä niin ehkäpä työnantajan tehostamisohjelman toteuttamiseen ei riitä juuri sillä hetkellä paukkuja. Me ihmiset toki myös reagoimme stressitilanteisiin (esim. muutos) eri tavoin; toinen hautautuu työhön, toinen lamaantuu, ja niin edelleen.

Olen monesti miettinyt tuon johtajan sanoja liittyen omaan elämän- ja erityisesti painonhallintaani.

Se, että tunnistaa elämässään kipupisteen, asian, joka kaipaa muutosta ei riitä. On myös tunnustettava itselleen, että muuttaakseen asianlaidan on tehtävä asioita jatkossa toisin. Sen jälkeen pitää miettiä vaakakupissa kuinka paljon muutosta haluaa - onko oikeasti valmis tekemään, ja pitämään kiinni, tarvittavat muutokset? Näin esimerkkinä: jokainen tupakoitsija varmasti tietää tupakoinnin haitallisista terveysvaikutuksista. Silti he valitsevat tupakoinnin lopettamisen sijaan. Monet meistä alisuorittavat näissä tilateissa: "turha yrittääkään, ei se kuitenkaan onnistu". Eli emme edes yritä ja anna itsellemme onnistumisen mahdollisuutta. Mitä, jos onnistuisinkin?! Millainen elämäni on, kun olen saavuttanut tavoitteeni (tehnyt muutoksen)? Jotta tavoite ei tunnu liian massiiviselta se kannattaakin jakaa välitavoitteisiin! Esimerkiksi tupakoinnin vähentäminen xkpl/päivä tai painonpudotusprojektin jakaminen 5 kilon välitavoitteisiin. Jos tavoite on harkittu ja realistinen, ei suureltakaan tuntuva muutos pelota niin paljoa ja voi aidosti uskoa omiin mahdollisuuksiin ja onnistumiseen! Hanat auki vaan!

Tällä viikolla olen onnistunut hyvin pitämään kiinni ruokasuunnitelmastani sekä liikkunut kiitettävästi! Petrattavaa riittää ruoka-aikojen kiinni pitämisessä ja ruokaostosten etukäteissuunnittelussa!

Miten sinun viikkosi on sujunut?

Hyvää perjantaita ja ihanaa viikonloppua sinulle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Kokemuksia? Puolesta? Vastaan?