torstai 22. syyskuuta 2011

Flunssan kourissa

Lähes vuosi on kulunut siitä kun olin viimeksi sairaana, mutta nyt olen toista päivää flunssassa. Tai no, harvoin sairastelevana en edes tiedä "mitä" sairastan.. nenä vuotaa, päätä kolottaa... kurkkukin vähän aristelee... Kuumetta on minun mittakaavallani paljon (!) 36.9 - minulle kun ei KOSKAAN nouse kuume!

Maanantaisen iltalenkin jälkeen en ole käynyt lenkillä tai urheilemassa eikä lauantainen, suuresti odottamani, Rantakymppikään oikein jaksa innostaa;( Tein vähän taustatyötä ja pystyn todennäköisesti ihan helposti siirtämään osallistumiseni ensi vuodelle. Onpahan sitten jotain, mitä odottaa!

Olen käyttänyt lenkillä hikoilemisen sijaan aikaani lepäillen ja syventyen erilaisiin lehtijuttuihin ja blogeihin netissä... Tässä joitain niistä:

Tutkijat: Liiat hiilihydraatit ja karppaus kumpikin riskejä terveydelle, HS (22.9.2011)
Jeps, vanha sanonta "kohtuus kaikessa" pätee tässäkin!?
"Tutkijoiden mukaan ihanteellisessa ruokavaliossa kolmannes ravinnosta tulee hiilihydraateista, kolmannes proteiineista ja kolmannes rasvoista."

Vähennänkö hiilareita? Voisiko hiilareiden vähentämisestä olla hyötyä kestävyysliikkujalle? Juoksija 7/2011 (lehti ei valitettavasti julkaise verkkoversioita jutuistaan)
Tämä hiilariasia on mietityttänyt minua paljon - erityisesti luettuani Antti Heikkilän Ravinto & Terveys kirjan. Hiilihydraattien toisaalta vannotaan olevan juoksijalle ehdottomasti tarpeen. Mitä tehdä? Toimiiko vähähiilihydraattinen ruokavalio fyysisesti hyvin aktiivisilla ihmisillä yhtä hyvin kuin liikunnallisesti passiivisilla ihmisillä?

Juoksija-lehden juttu oli todella hyvä! Selkeää tekstiä tavalliselle ihmiselle:
Hiilihydraatit (juoksijalle, kestävyysurheilijalle) = parantavat kestävyyttä,ylirasittumisen ehkäisyä. Ne myös vähentävät väsymystä, vastustus- ja suorituskyvyn laskua, univaikeuksia, mielialahäiriöitä ja hormonaalisia muutoksia kovien harjoitusjaksojen aikana.

Esimerkiksi minun harjoitukseni ovat (liian usein!) teholtaan hard, very hard, jopa maximal (harjoitusvaikutus, TE), joten kuulostaa itsestään selvältä, että hiilihydraatit ovat osa ruokavaliotani? (en siis vertaa itseäni huippu-urheilijoihin, vaan oman kehoni mittaustuloksiin harjoitusten aikana)

- Tutkijat eivät jutun mukaan tänä päivänä suhtaudu VHH-ruokavalioon enää 100% negatiivisesti, vaan tutkivat train low - compete high -konseptin toimivuutta. Tämä malli perustuu siihen, että harjoitukset tehdään räätälöidyn VHH-ruokavalion (hiilarivaje) mukaan ja ennen raskasta suoritusta tai kilpailua tankataan hiilareita. 
- Tutkitusti painonpudotuksessa 12-24kk seurannassa VHH-ruokavaliolla saavutettiin keskimäärin 2.5kg-4kg parempia tuloksia kuin muilla ruokavalioilla, mutta pidemmän aikavälin seurannassa ei eroja havaittu.
- Kevyessä ja keskiraskaassa liikunnassa niukoista glykogeenivarastoista ei näyttäisi olevan mainittavaa haittaa jaksamiselle, sillä hitaasti edettäessä tehokas rasva-aineenvaihdunta riittää tuottamaan tarvittavan määrän energiaa.

Blogeja ja netistä bongattua
Hauska blogilöytö: hello2helene tuli vastaan health coach Nita Arpiaisen kautta. Kirjoittaja opiskelee parasta aikaa ravintovalmentajaksi (Institute for Integrative Nutrition) - viestinnän ja sometyönsä ohella;)

Olen etsinyt tuosta paljon puhutusta ja parjatusta karppaamisesta tietoa ja seurannut karppaajien foorumiakin. Nyt löysin tämän sivun, johon tutustun joku päivä, kun aikaa riittää: Karppaus - karppaaminen pähkinänkuoressa.

2 kommenttia:

  1. Moikka! Minä taas löysin sinut linkkauksesi johdosta. :) Blogini on tosin juuri siirtynyt osoitteeseen www.hellohelene.com

    Niin ja blogisi vaikuttaa mukavalle! Pitää jäädä seuraamaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja tervetuloa!

      Kiva, että joku uskaltautuu jättämään kommentin;)

      Olen itse linkannut täältä Elämänlangasta sinun blogiisi. Törmäsin siihen Arpiaisen Nitan kautta ja olen siitä lähtien seurannut sinua;)

      Ihanaa & aurinkoista kesän odotusta ja ollaan kuulolla!

      Poista

Kommentteja? Kokemuksia? Puolesta? Vastaan?