maanantai 3. tammikuuta 2011

Mielikuvaharjoittelulla vahvaksi viestijäksi I

Joku aika sitten vierailin Haaga-Heliassa luennoimassa esiintymisjännityksestä ja mielikuvaharjoittelusta, "Mielikuvaharjoittelulla vahvaksi viestijäksi". Idea luentoon syntyi keskustellessamme yhden opettajan kanssa opiskelijoiden odotuksista viestinnän koulutuksen suhteen. Esiintymisjännitys nousi ykkösaiheeksi johon opiskelijat toivoivat lääkkeitä. No, tuumasta toimeen;)

Esiintymistilanteita meillä jokaisella tulee vastaan lähes päivittäin tai ainakin viikottain! Oli sitten kyse työhaastattelusta, esitelmästä, projektin esittelystä tiimipalaverissa tai esimies-alais-keskustelusta. Neljä-vuotiaan poikani päiväkodissa jokainen pääsee (vai joutuu?) vuorollaan maanantaiaamuna kertomaan mitä päiväkodista kotiin vierailulle saatu nalle on viikonlopun aikana kokenut ja nähnyt. Mainiota harjoittelua tulevaisuutta varten!

Mitä tärkeämpi tilanne on meille tunnetasolla, sitä todennäköisempää on tilanteeen jännittäminen. Jännitys voi olla positiivinen, esitystä itseasiassa parantava tunne joka menee ohi kun pääsemme alkuun. Mutta jännitys voi muodostua (erityisesti, jos huonoja kokemuksia vastaavista tilanteista) myös negatiiviseksi kierteeksi esityksen aikana joka estää esiintyjää onnistumasta.

Esiintymisjännitys
Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan (1986) lähes 70% suomalaisnuorista jännittää esiintymistilanteita. Yhtälailla amerikkalaiset vastasivat pelkäävänsä eniten ryhmän edessä puhumista (Book of Fears, 1997)! Esiintymisjännitys on siis universaali ilmiö mutta se ilmenee yksilöllisin tavoin. Esiintymisjännitys voi ilmetä punastumisena, sydämen hakkaamisena, hikoiluna, änkytyksenä ja monin muin tavoin. Kaikki merkit eivät ole ulkoisia vaan ainoastaan esiintyjän itsensä havaittavissa. Kun jännitys 'iskee' päälle esiintyjän energia tilanteessa menee oireiden havainnointiin ja piilottamiseen yleisöltä sen sijaan, että hän kykenisi olemaan läsnä esiintymistilanteessa (keskittyminen, uskottavuus, joustavuus tilanteessa).

Valmistautuminen
Esiintymistilanteeseen voi valmistautua huolella, materiaalin valmistaminen, tilaan ja yleisöön tutustuminen ennakkoon, esityksen harjoittelu, jne. erilaisin toimenpitein. Valmistautumisessa keskitytään materiaaliin, mutta useimmat eivät hoksaa valmistaa itseään esitystä varten! Enkä nyt tarkoita ulkoista itsen valmistamista (ulkoasu) vaan oman mielen valmistamista! Sillä siellä se esiintymisjännityskin lymyilee - vain noustakseen pintaan H-hetkellä...

Valmistelemani materiaali "Mielikuvaharjoituksilla vahvaksi esiintyjäksi" löytyy Slidesharesta, postasin sen myös tänne blogiin>>

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Kokemuksia? Puolesta? Vastaan?